fredag 7 september 2007

Alper och rasism!

Kära vänner och bloggläsare!

Måste bara börja med att säga att ni som vill hälsa på, är så välkomna! Förhoppningsvis flyttar vi i månadsskiftet sept/okt men ingenting är klart ännu. Men vi har en rymig lägenhet och en extra säng (2 kan ordnas, Isak kan sova i vår säng..) så det är bara att komma!
För det är en så vacker plats vi bor på! Ja kanske inte just där vi bor just nu! Inte för att det är fel på stället, direkt men jag vill nog bo lite lugnare.
Men Schweiz och Zürich är underbart!
I går åkte vi till Meilen som ligger ca 10 min med tåg utanför centralstationen. Och där fick jag för första gången se Alper på riktigt. Snötäckta alper :-)
Längst vägen där tåget åkte var det fullt med vingårdar och vindruvsodlingar, det var så otroligt vackert!
Vi tittade på en lägenhet i det samhället men kom fram till att det inte var något för oss. Jag tror dessutom att vi vill leva lite lagom storstadsliv, med närhet till spårvagnar osv
När vi väl var där hälsade vi på hos våra nyfunna vänner som bodde i en alldeles underbart lägenhet med 2 balkonger och utsikt över vattnet och alperna! Jag tror inte ni kan förstå hur fint det är här, ni bara måste komma hit!

Så till det lite tråkigare i min rubrik. I dag på spårvagnen mötte jag hemsk och vidrig rasism. Ja inte till mig personligen, med mitt mörka hår tar de mig för vilket schweizare som helst ;-)
Men det var 3 biljettkontrollanter på vagnen som jag trodde skulle kolla allas biljetter. Så jag tog fram min och såg att de andra också gjorde det. De tittade sig runt om och valde ut 2 personer att kontrollera, ung man med mörk hy (afrikan) och en äldre man med utlänskt utseende. Sen fortsatte de bara att babbla på som om det vore normalt :-o Jag var i chocktillstånd samtidigt som det inte var direkt förvånande. Rasism är mkt mer utbrett här nere! Det finns reklam för rasistpartier mitt i stan som föreställer 2 vita får som sparkar på 1 svart får och stå står det något i stil med att man ska göra sitt land säkert.
Där har Sverige kommit längre! Äckligt är vad det är och jag blir illa berörd!

I dag ska vi titta på 1 lägenhet som vi verkligen hoppas på! Ja, i vet inte hur den ser ut men den är lagom stor och ligger i ett område som vore så bra för oss!

Ha en fin helg alla goa människor!

Ciao!

4 kommentarer:

Anonym sa...

men hallå! du får allt lov att fota lite!

Malin sa...

Hej! Håller med föregående talare. Lite trevliga bilder vore kul.//Malin

lisa sa...

det låter ju helt otroligt konstigt det där. kan man få gå ut med så tydlig rasism på reklampelare?? så märkligt...

Ännu inte färdig kristen.... sa...

jo, jag ska. har inte fotat så mkt eftersom vi inte är på semester och jag hinner liksom ;-) Men jag har tagit bilder på utsikten från vår balkong som jag kanske lägger ut i kväll.

Jo Lisa, det är sant. Helt sjukt, men sant. Ska se om jag kan hitta en bild på rasistreklamen...