onsdag 19 september 2007

Kulturkrockar

När man flyttar från ett land till ett helt annat, innebär det helt naturligt att man kommer möta endel kulturkrockar. Det kan handla om så vitt skilda saker som hur man handlar mat i de olika ländera men även barnuppfostran. Jag har mest träffat svenska mammor och barn sen jag flyttade hit men i dag gick jag till ett ställe som är som en Öppna Förskola där det var flera olika nationaliteter men mest amerikanara och schweizare och så jag och en svensk mamma som bjudit dit mig.
Det var ett perfekt ställe för barnen men det blev självklart lite konflikter som det alltid blir. I Sverige har jag upplevt att de flesta mammor har lite uppsikt över sina barn även om så inte är fallet för endel så klart. Har råkat ut för endel hemskheter hemma med, men de flesta tar ansvar för sina egna ungar och ser till att de inte attackerar andras ;-) Men det verkar inte så vanligt här. 2 pojkar i Isaks ålder låg på golvet och sparkades, skrek och slogs. Isak hade just varit där och lekt han med, men jag fick i väg honom i tid så han hamnade inte mitt i striden. Men tror ni att deras mammor gjorde något? Icke! De har nån filosofi om att konflikterna ska klaras utav själva vilket jag inte tror att så små barn är kapabla till.
Vilket fall, det där är ju rätt olika i Svedela också. Men hon den svenska mamman berättade om en episod hon varit med om för ett tag sen. Hon hade berättat för ett par schweizare att det är förbjudet att slå sina barn i Sverige.
De hade tittat förvånat på henne och sagt: Men hur gör man då?

Ja, hur gör man då? Det är så att man blir chockad faktiskt, att det finns de som inte vet hur man ska hantera konflikter med sina barn utan att slåss?

Jag har fotat barnen lite i dag, Love har lekt i lekparken för första gången. Gungat och lekt med grus! Han älskar det :-)
Isak han säger NEIN till barnen som knuffas, jag har försökt säga till honom att de inte förstår svenska, men det är inte så lätt alla gången.
Vi njuter av underbart väder, fantastiska människor och närheten med varandra! Man får så mkt tid till varandra när man inte har nått hus eller trädgård att ta hand om :-)
Vi ser så mycket fram emot besök i helgen, vi har ett fullspeckat schema med aktiteter (eller inte kanske;-)).

Keep up the good work friends!

Ciao!

1 kommentar:

Jessica CS sa...

Oj, ja det var chockande att en del inte vet hur man löser konflikter med barnen utan att slåss!
Hua hemska tanke!
Men du får föregå med gott exempel och visa de andra mammorna att det faktiskt går att prata sig ur en konflikt :-)
Kram Jessica
livetsom.kristenforalder.com