onsdag 26 september 2007

Att offra sitt liv

På väg hem från spårvagnen i dag gick vi förbi 2 brandbilar. Vi bor nära en brandstation så det börjar bli vardag för oss med sirener, brandbilar och utryckningar. Men vi bor ju på 6:e våningen så vi ser inte så detaljerat vilket jag gjorde nu när jag gick på vägen.
I brandbilarna satt det ett par äldre män, säkert dags för pension snart. Och jag greps så av deras engagemang för andra människor. De har förmodligen bara jobbat som brandmän hela livet och vid varje utryckning innebär det en fara för deras liv. De är redo att offra sitt liv för dig och mig, för vår säkerhet.
Tårarna rann ner för mina kinder, lite konstigt det är jag medveten om. Men deras vilja att offra sina liv grep tag om mitt hjärta och fick mig att förnimma lite av det stora som Jesus gjorde genom sitt offer.
Jag är så tacksam.

Inga kommentarer: