onsdag 5 september 2007

Mitt liv är så bra!

Kära vänner och bloggläsare!

Nu sover barnen, efter en otroligt intensiv men underbart rolig dag. Tänk vad härligt att jag fått så många kontakter med fantastiska människor redan. Här har man gått i snart 2 år på Öppna Förskolan hemma i Svearike och där har folk murar och barriärer uppe och är svåra att nå. När man är svensk utomlands och dessutom har barn i samma ålder suger åt sig kontakter.

Vi har haft 2 fantastiska dagar. I går var vi på en svensk Spielgruppe (lekgrupp) som heter Trollet. Den lokaliserar sig relativt nära där vi bor fast man måste ändå åka spårvagn runt hela stan för att komma dit. Nästa gång funderar jag faktiskt på om jag ska gå en bit och ta spårvagn en liten bit, vi får se.
Det var ett underbart typiskt schweisiskt hus och vi var på övervåningen som hade trägolv och stora bjälkar i taket. Fantastisk med andra ord, jag är svag för just balkar i tak ;-)
Efter vi varit inne och sjunigt, fikat och lekt var barnen ute och lekte en sväng och jag fick dra Isak därifrån. Det fanns ett stort skepp, gungor, massa sparkcyklar, you name it. Och en stor gräsmatta då som alla barn lekte på. Lyckan lös i Isaks ögon. Eftermiddagen var vi hemma hos en svensk mamma och hennes 3 barn som bor i en lägenhet under en lägenhet som vi varit intresserade av. Den var superbra planera och ganska stor i ett bra och lugnt område, så vi får väl se. Sen tog jag och barnen en sväng på stan. Båda 2 sov och jag tog en kaffe på ett fik i lugn och ro :-)
Efter det köpte jag leksaker till Isak för ganska mycket pengar. Men det var en stor legosats som har betalat igen sig redan ;-)


I dag var vi i Svenska kyrkan på förmiddagen. Lek, fika och sång där med och sen åkte vi till stan. Där lunchade jag med 3 mammor och deras barn på en asiatisk restaurang! Supergott!
Efter det tog vi en tur till ett Tram-museum (spårvagnsmuseum). Oj, Isak ÄLSKADE det :-) Sen gick vi hemåt och passerade på vägen en liten bondgård där barnen fick titta på djur! Det låg högt upp (Zürich är backigt ska ni veta) och hade en helt fantastisk utsikt! Jag får mycket motion i denna kulliga stad :-)
Efter ett litet besök på en lekpark bar det av hemåt. Barnen somnade och väcktes precis när vi skulle gå in så det var lite gnäll då.Men efter lite mat i magarna på oss alla så kändes livet bättre igen!

Det har som ni förstår varit 2 intensiva dagar. Jag ska inte forsätta beskriva i detalj vad vi gör om dagarna, jag skriver ju dagbok på ett annat ställe. Men det är kul att dokuementera lite!
Hittils måste jag säga att vi trivs utmärkt! Jag har åkt språrvagn själv och det funkar bra även på de gamla vagnarna. Människor är så hjälpsamma och bär vagnen med mig :-)
Det är så kul för på mindre än 1 vecka har jag träffat så många nya människor (jag som brukar komma i håg namn är helt tom i skallen...) och sett så mycket nya saker. Vi är stentrötta hela bunten på kvällen men så lyckliga!
I morgon ska vi till utlandspolisen och registera vår ankomst och fixa vårt visa. Och eftermiddagen ska vi ut till Meilen, ett samhälle 15 med tåg utanför centrum där jag har en nyfunnen vän som bor med sin familj. Vi ska titta på en lägenhet och sen kika runt i området! Fredrik har även fått OK från sin chef att kika på lägenheter på dagtid,så vi känner inte pressen att bara åka runt som tokar på kvällstid. Fredag ska vi titta på 2 andra lägenheter och så hoppas jag vi hittar lite att kika på till helgen!

Hur har ni det där hemma? Kan ni inte uppdatera mig lite med lite kommentarer!

Nu ska jag se om maken somnade han med ;-)

Ciao!

3 kommentarer:

Maria sa...

Det låter helt fantastiskt underbart! Hoppas verkligen att ni kommer att hitta en lägenhet ni trivs med nu också och att Fredrik kommer att trivas på jobbet. Här hemma är allt precis som vanligt. Jag måste säga att ert äventyr verkligen fått mig att börja fundera på att ge mig utanför Sverige ett tag.. Var verkligen roligt att läsa detta inlägg, det utrstrålar så mycket glädje. Det behövde jag verkligen som kontrast till vardagen jag lever här hemma. Saknar Fredrik så oerhört på jobbet.. Inget är sig likt utan honom.. Massa kramar till er alla!

Malin sa...

Hej. Jättekul att läsa hur det går för er. Här är det lite mindre nytt som händer. Det stora som är just nu är ju att barnen börjat inskolningen på dagis.
Tänkte på det du skrev om att det är mkt lättare att få kontakt med nya människor där än hemma. Jag tror säkert det beror mkt på dig själv också. När man kommer till ett helt nytt land har man liksom rätt att säga rakt ut att man inte känner någon och att man vill skaffa nya vänner. Är man för "PÅ" här hemma kan man ju anses som konstig och desperat. Det är lite synd, tror att det är många här hemma som inte har så stort umgänge när dom är hemma med barnen. Det vill ju till att ens vänner skaffar barn samtidigt.
Ja det var bara en liten fundering!
Kram Malin

gurka sa...

Försöker frenetiskt hitta mer info om lekgruppen trollet.
Finns den fortfarande ? Är det nagon som har en länk ?